Den autonome administrations uddannelsesmyndighed er forpligtet til at genoptage undervisningen i skoler, der tidligere var kontrolleret af det tidligere regime, med særlig vægt på behovene hos fordrevne elever.
I den forbindelse mødtes ANHA-agenturet med Khalaf Al-Matar, medformand for uddannelsesmyndigheden i den autonome demokratiske administration, for at drøfte uddannelsessituationen efter det tidligere regimes sammenbrud i Syrien.
Al-Matar understregede vigtigheden af den nye retning, som den autonome administration har vedtaget for at fremme uddannelsesprocessen i skoler, der tidligere lå i sikkerhedszonerne Qamishlo og Hasaka. Han forklarede, at der er foretaget en omfattende vurdering for at evaluere disse skolers behov og ressourcer. Han bekræftede, at uddannelsen ville fortsætte uafbrudt, hvor eleverne kan fortsatte deres studier, indtil de afslutter deres respektive uddannelsesniveauer.
Derudover bemærkede Al-Matar, at finansielle undersøgelser er i gang for at genoprette skoler, der var under det tidligere regimes kontrol, med det formål at rehabilitere dem til passende forhold. Han understregede den kulturelle og religiøse betydning af disse skoler for de forskellige befolkningsgrupper i regionens samfund, især kristne grupperinger. Han forsikrede, at undervisningen i disse skoler ville respektere de kulturelle og religiøse særegenheder ved hver gruppering.
15.000 fordrevne studerende fra Afrin og Shahba
Al-Matar afslørede, at omkring 15.000 studerende, der er fordrevet fra Afrin og Shahba, har søgt tilflugt i det nordøstlige Syrien. Mens mange elever i Jazira-kantonen er blevet direkte integreret i lokale skoler, er uddannelsesmyndigheden i Raqqa ved at indrette nye faciliteter til at huse dem, der er tvangsfordrevet fra Afrin og Shahba. Dette er især betydningsfuldt, da disse elever modtog undervisning på kurdisk, før de blev fordrevet.
Afhjælpning af uddannelsesmæssige mangler
Med hensyn til uddannelsesmæssige tab blandt elever, hvis skoler blev omdannet til tilflugtssteder for Afrin og Shahbas fordrevne befolkninger, udtalte Al-Matar: “Der er planer på vej for at afhjælpe disse uddannelsesmæssige huller gennem intensiv undervisning i de kommende dage eller ved at etablere sommerklubber for at sikre, at elevernes akademiske standarder forbliver upåvirket.”
Kilde:
News desk, 2025: Reconstructing educational System in NE Syria: New Steps toward Compensation and Integration. ANHA Hawar News Agency, 27. January 2025.
Oversættelse: Jesper Brandt